Conversie gestegen met 40% door effectieve conversieoptimalisatie.
Online en offline een persoonlijke ervaring
Hoe zorg je ervoor dat gebruikers van Van Dal eenzelfde persoonlijke ervaring ervaren zoals zij in een van de 35 offline winkels ook doen? Het grote aanbod van Van Dal is aan de ene kant een kracht, maar aan de andere kant ook een uitduiging. Hoe zorg je er namelijk voor dat iedere unieke bezoeker de juiste broek of trui aanbevolen krijgt op de website?
Uitdaging
Van Dal, met 35 fysieke winkels en een uitgebreid online assortiment, stond voor de volgende uitdagingen:
1. Hoe kunnen we klanten zowel in de fysieke winkels als online dezelfde persoonlijke ervaring bieden, ongeacht het brede productaanbod?
2. Hoe zorgen we ervoor dat elke unieke bezoeker op de website precies de kledingstukken ziet die aansluiten bij persoonlijke voorkeuren en behoeften?
3. Hoe benutten we offline en online aankoopdata optimaal om klantbehoeften beter te begrijpen en hier proactief op in te spelen?

Doelstellingen
Het doel was om de fysieke en online winkelervaring van Van Dal te verbeteren, klantcommunicatie persoonlijker en effectiever te maken, de gebruiksvriendelijkheid van de webshop te optimaliseren, en data slim in te zetten voor een gerichtere aanpak in klantinteractie en productaanbevelingen.
Uitvoering
Strategie
Door gebruik te maken van alle off- en online aankoopdata, hebben we met Datatrics ervoor kunnen zorgen dat we heel goed in kunnen schatten waar de behoefte van de individuele bezoeker ligt. Daarnaast is alle historische aankoopdata uit CRM systeem tritonX gebruikt om nog beter verbanden te leggen. Voor bestaande klanten tonen we producten die gebaseerd zijn op eerder gedane aankopen, terwijl voor nieuwe klanten heel nauwkeurig ingeschat kan worden waar ze naar opzoek zijn. Dit zit hem in het zelf lerend algoritme van Datatrics.
Realisatie
Door gebruik te maken van personalisatietool Datatrics, in combinatie met CRM tritonX, herkennen we bestaande klanten en kunnen we daarnaast erg goed inschatten waar een nieuwe gebruiker naar op zoek is. Door persoonlijke aanbevelingen van kleding te doen, hulp te bieden bij het combineren van kledingsets, en maatvormen te koppelen aan de dichtstbijzijnde winkel, kunnen we een persoonlijke online ervaring bieden die qua benadering in de buurt komt van hoe het in een fysieke winkel gaat.

Door het aanbieden van een gepersonaliseerd productaanbod zagen we met name een forse stijging in terugkerende bezoekers. Dit zijn veelal de trouwe klanten van Van Dal. Door deze ‘trouwe klanten’ vanuit het grote assortiment toch een aanbeveling op maat te kunnen doen, zagen we bij deze groep een flinke stijging in het conversieratio. Waar in de fysieke winkels de verkoopmedewerkers advies geven en aanbevelingen doen, hebben wij dit in de webshop ook kunnen realiseren op basis van het online gedrag.
Resultaten
De samenwerking tussen Van Dal en U Digital heeft indrukwekkende resultaten opgeleverd. Door een gerichte personalisatiestrategie en het gebruik van Datatrics steeg de conversie met 40%, terwijl de omzet met 25% groeide. De verbeterde gebruikerservaring zorgde ervoor dat bezoekers gemiddeld 15 seconden langer op de website bleven, en strategische aanbevelingen resulteerden in een toename van terugkerende bezoekers met maar liefst 200%.
Met deze case laten we zien hoe een datagedreven aanpak jouw online prestaties kan transformeren. Ook op zoek naar een samenwerking met impact? Neem contact met ons op en ontdek de mogelijkheden!
Met een CDP benut je de kracht van data om persoonlijke klantervaringen te creëren en naadloos de brug te slaan tussen online en offline.
Ontmoet het CRM team.
Elke Hoogenboom
CRM Lead
Elke Hoogenboom
CRM Lead
Elke Hoogenboom
CRM Lead
Phillipe Drouen
CRM Marketeer