U DIGITAL

let's go digital together

Klant U Digital
Diensten Marketing stack, Web Development

Succesvolle A/B-test: De Impact van Thuiswinkel Waarborg op Conversies bij Hekwerkdirect

Klant U Digital
Diensten Marketing stack, Web Development

In opdracht van Hekwerkdirect hebben we een A/B-test uitgevoerd om de impact van het Thuiswinkel Waarborg in het checkoutproces te analyseren en de toegevoegde waarde ervan te bepalen. Dankzij de succesvolle samenwerking tussen Hekwerk Direct, Thuiswinkel Waarborg en ons team heeft dit onderzoek geleid tot waardevolle inzichten en concrete verbeteringen in het conversieproces 

Uitdaging

Hekwerkdirect, gespecialiseerde webshop die zich richt op doe-het-zelf hekwerkoplossingen stond voor de volgende uitdagingen: 

Het aanschaffen van grotere hekwerken online kan een grote stap zijn voor mensen. Daarom wil Hekwerkdirect de twijfel bij de klant in het aankoopproces verminderen. Door vertrouwen bij de klant te winnen worden deze twijfels weggenomen en zal het conversiepercentage gaan stijgen

Doelstellingen

Hekwerk Direct zag kansen om het checkout-proces te optimaliseren en twijfels bij klanten te verminderen. Omdat de aanschaf van hekwerken vaak een grote investering is, zochten zij naar manieren om het vertrouwen van bezoekers te vergroten en meer transacties succesvol af te ronden. 

Een belangrijke vraag was of het Thuiswinkel Waarborg-keurmerk hieraan kon bijdragen. Zou het tonen van dit keurmerk klanten overtuigen om hun bestelling af te ronden? En wat zou de impact zijn op het conversiepercentage, de omzet en het aantal nieuwe kopers? 

Uitvoering

Strategie

? Hier weet ik dus niet zo goed wat ik neer moet zetten. Misschien iets over dat thuiswinkel onderzoek heeft gedaan of dat keurmerk vertrouwen wekt bij de klant maar hier zeg ik al best veel over.

 

Realisatie

Met de uitgewerkte strategie is de A/B-test zorgvuldig geïmplementeerd binnen het checkoutproces van Hekwerkdirect. De test vergeleek een check out met het Thuiswinkel Waarborg-keurmerk met een variant zonder dit keurmerk. Door deze directe vergelijking konden we de daadwerkelijke impact op conversie, verkoopopbrengst en klantvertrouwen meten. 

 

– Michel Dumoulin, Marketing Manager Hekwerkdirect

Resultaten

De toevoeging van het keurmerk in de checkout resulteerde in een duidelijke stijging van zowel het conversiepercentage als de totale verkoopopbrengst. Zo steeg het aantal afgeronde bestellingen met maar liefst 19,15%, wat aangeeft dat meer bezoekers hun aankoop daadwerkelijk voltooiden. Ook de totale omzet liet een groei van 6,14% zien, wat onderstreept dat het keurmerk niet alleen vertrouwen wekt, maar ook bijdraagt aan betere financiële prestaties. 

Daarnaast bleek dat het keurmerk een positieve invloed heeft op het aantrekken van nieuwe klanten, met een toename van 8,47%. De gemiddelde dagelijkse kopers namen toe met 11%, wat wijst op een structurele verbetering in de verkoopprestaties van de webshop. Bovendien groeide de gemiddelde opbrengst per gebruiker met 5,13%, een indicatie dat klanten zich comfortabeler voelen bij het plaatsen van grotere of duurdere bestellingen. Zelfs de gemiddelde verkoopopbrengst per transactie liet een lichte stijging van 1,32% zien, wat erop duidt dat het keurmerk bijdraagt aan een verbeterde orderwaarde. 

Onze A/B-test zorgde voor een hogere conversie, benieuwd wat dit voor jouw bedrijf kan doen?. Neem contact met ons op en ontdek de mogelijkheden!

A/B testen helpt Hekwerkdirect om de webshop op een data-gedreven manier te verbeteren. Zo bepalen we precies welke aanpassingen de conversies verhogen en de moeite waard zijn om door te voeren.

– Eric Waterschoot, Digitaal strateeg

Ontmoet het CRM team.

Elke Hoogenboom

CRM Lead

Elke Hoogenboom

CRM Lead

Elke Hoogenboom

CRM Lead

Phillipe Drouen

CRM Marketeer

  • Elke Hoogenboom

    CRM Lead

  • Elke Hoogenboom

    CRM Lead

  • Elke Hoogenboom

    CRM Lead

  • Phillipe Drouen

    CRM Marketeer

Nieuwsgierig geworden? Laat een berichtje achter!